ترامپ می‌تواند با به چالش کشیدن مدیریت دموکرات‌ها در تامین امنیت ملی می‌تواند ضربه قابل توجهی به آرای کلینتون بزند و هیلاری هم می‌تواند با مطرح ساختن موضوع کنترل سلاح مقابله به مثل کند.

گروه بین‌الملل مشرق - در حالی که هیلاری کلینتون طبق نظرسنجی‌ها، از اقبال بیشتری برای ورود به کاخ سفید در این مرحله از رقابت‌ها برخوردار است، کشتار در کلوپ شبانه همجنسبازان در اورلاندوی فلوریدا، می‌تواند نقش برجسته‌ای در تغییر نگاه رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به هیلاری کلینتون و دانلد ترامپ داشته باشد. ترامپ می‌تواند، با به چالش کشیدن مدیریت دموکرات‌ها در تامین امنیت ملی ضربه بزرگی ضربه قابل توجهی به آرای کلینتون بزند و اما روی دیگر این سکه، اقبالی است که برای کلینتون بوجود آورده است. هیلاری هم می‌تواند با مطرح ساختن موضوع کنترل و محدودیت فروش اسلحه در آمریکا، توپ را در زمین جمهوریخواهان شوت کند و بهره‌برداری انتخاباتی بجای خود را در این برهه زمانی مهم داشته باشد.

حمله تروریستی اورلاندو چه استفاده‌ای می‌تواند برای ترامپ و کلینتون داشته باشد؟

دانلد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوریخواهان، در اولین اقدام پس از کشتار یک کلوپ شبانه همجنس‌بازان در شهر اورلاندو، با تروریستی خواندن این کشتار در توئیتر خود نوشت: «از اینکه در مورد دیدگاه صحیحم در باب تروریسم افراط‌گرای اسلامی به من تبریک می‌گویید، ممنونم. اما من نیازی به تبریک ندارم. من به سرسختی و احتیاط شما نیاز دارم. ما باید آگاه و هوشیار باشیم». همانطور که توقع می‌رفت، این توئیت ترامپ هم مثل توئیت‌های سابق وی با سیلی از نظرات موافق و مخالف روبرو شد. در یکی از تندترین واکنش‌ها، «جورج تاکِی» فعال حقوق همجنسبازان، در توئیت خود نوشت: «دانلد! تو یک بار دیگر ثابت کردی که چرا نباید رییس جمهور این کشور باشی. 50 انسان مردند و تو در مورد تبریک حرف می‌زنی؟».

تبعات حادثه تروریستی اورلاندو برای ترامپ


تبعات حادثه تروریستی اورلاندو برای ترامپ


بلافاصله پس از سخنرانی کوتاه اوباما که از این کشتار به عنوان «یک عمل وحشتناک و نفرت‌انگیز» یاد کرد و بصورت تلویحی با اشاره غیرمستقیم به جمهوریخواهان که حامی تولید و فروش اسلحه در داخل آمریکا هستند، این اتفاق را ناشی در دسترس بودن اسلحه در بین مردم دانست، ترامپ در توئیت دیگر خود، اوباما را کسی خواند که مایه شرم است و بهتر است که همین حالا از ریاست جمهوری استعفا دهد چرا که حتی جرائت استفاده از واژه «اسلام افراطی» را هم ندارد. ترامپ ادامه داد: «اگر ما به قدر کافی چابک و هوشیار نباشیم، دیگر کشوری نخواهیم داشت. از آنجایی که رهبران ضعیف‌مان را می‌شناسم، چندی پیش بارها گفتم که نظیر چنین اتفاقی رخ خواهد داد و تازه وضع بدتر از این هم خواهد شد. تمام سعی من این است که جان هموطنانم را نجات دهم و دیگر از این بیشتر می‌توان در مورد یک چیزی روراست و صحیح بود؟

حالا فرصت بزرگی است که ترامپ و هم‌پالگی‌هایش کلینتون را به خاطر حمایت از ورود 65 هزار مهاجر سوری نسل دوم به آمریکا به شدت سرزنش کنند و از او بپرسند که بر چه اساس باید کسانی مثل «عمر متین» -عامل این کشتار- به راحتی در جامعه آمریکا و بدون کنترل برای خود بچرخند و شهروند آمریکایی بکشند؟

تبعات حادثه تروریستی اورلاندو برای ترامپ

 حمایت تعدادی از همجنس‌بازان اورلاندو از هیلاری پیش از وقوع حادثه تروریستی


هیلاری کلینتون هم در صغحه فیسبوک خود نوشت: «اکنون باید به مبارزه با تروریسم بین‌المللی توجه بیشتری کنیم و در این مسیر از همراهی و مساعدت شرکای خودمان نهایت بهره را ببریم. دفاع از خودمان در برابر تروریسم را باید از بیرون و داخل شروع کنیم، جا نزنیم و به ارزشهای خود پایبند باشیم». کلینتون، همچنین به جامعه «دگرباشان» تسلیت گفت و نوشت: «با شما همراه و متحد همیشگی‌تان هستم. باید فروش اسلحه در آمریکا کنترل گردد. جای اسلحه در میدان جنگ است نه در خیابان‌های یک کشور».

کشتار اورلاندو، همچنین می‌تواند به مثابه یک فرصت مناسب برای کلینتون باشد که در مناظرات خود با سندرز، از موضوع منع فروش سلاح در جامعه آمریکا استفاده بسیاری کرد و آرای بسیاری را به سمت خود روانه نمود. فرصتی که طی آن جمهوریخواهان معتدل به سمت وی جذب شوند. هم‌اکنون، موضوع کنترل سلاح در کنار موضوعات چون حمله نظامی آمریکا و مهاجران غیرقانونی به عنوان یکی از موضوعات اصلی مناظره نامزدهای انتخاباتی تلقی می‌شود و انتظار می‌رود که در مناظرات پیش‌روی ترامپ و کلینتون، تکرار شود.

حمله تروریستی اورلاندو چه معنایی می‌تواند برای ترامپ و کلینتون داشته باشد؟

نمونه‌ای دیگر از بهره‌برداری بموقع ترامپ از حادثه اورلاندو



اما «آنتونی زورکر» تحلیلگر BBC معتقد است که این حادثه بیشتر به نفع ترامپ است تا کلینتون. ترامپ، دست بالاتر را دارد و با توجه به نگاه مردم آمریکا که موضوع مهاجران غیرقانونی و تروریسم اسلام افراطی به مراتب وحشتناک‌تر از فروش سلاح در آمریکاست، از شرایط تاثیرگذاری بهتری در جامعه آمریکا برخوردار است.

«جولیان زلیزر» تحلیلگر CNN معتقد است که تجربه نشان داده که جامعه انتخاباتی آمریکا به شدت تحت تاثیر اتفاقات ناگهانی قرار می‌گیرد. خاص آن اتفاقی که در میانه سال و در اوج رقابت‌های مهم‌ترین سطح و درجه انتخابات در این کشور رخ می‌دهد. در دوران جنگ سرد، جمهوریخواهان دموکرات‌ها را به شدت بخاطر نرمششان در مقابل کمونیسم مورد مواخذه قرار دادند. یا مثلا حمله به ویتنام، باعث شد که دموکرات‌ها در آن زمان به شدت «لیندون بی جانسون» که رییس جمهور جمهوریخواه بود را زیر سوال ببرند .

حمله تروریستی اورلاندو چه استفاده‌ای می‌تواند برای ترامپ و کلینتون داشته باشد؟

وی، در تحلیل خود می‌آورد: حادثه تروریستی اورلاندو، به احتمال خیلی زیاد می‌تواند ناشی از نفرت اجتماعی یک نفر نسبت به یک قشر خاص مثل همجنس‌بازان باشد اما وصل کردن آن به مسلمانان، از تکنیک‌های بهره‌برداری سیاسی است که ترامپ به خوبی توانسته در این برهه حساس برای دستکاری ابعاد ذهنی امنیت در مردم آمریکا مورد استفاده قرار دهد. دموکرات‌ها هم می‌توانند این نوع گفتار ترامپ مبنی بر «تشکر از تبریک بابت پیش‌بینی» را به عنوان هیجان‌زدگی وی در موقعیت بحران به مردم نشان دهند و او را فاقد شایستگی برای اداره آمریکا بخوانند.


منابع:

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-36514324

http://edition.cnn.com/2016/06/12/opinions/how-orlando-shooting-affects-presidential-race-zelizer/

http://www.foxnews.com/politics/2016/06/12/clinton-trump-react-to-orlando-nightclub-massacre.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    یک آدم حسابی بین اینها بود و آن هم برنی سندرز بود. بعد از اوباما الان هرکدام از این دو بیایند خطرناکند.
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    اوباما سگ ایلومناتی بود . آوردنش تا کلینتون رای بیاره . کلینتون رو هم آوردن تا دنیا از رای نیاوردن ترامپ خوشحال بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس